“Čo by si robil/a, ak by si sa ty, alebo tvoja priateľka ocitla neplánovane tehotná počas štúdia? Rozprával/a si sa už možnom scenári s rodičmi?” O odpovediach na tieto otázky debatovali stredoškolskí študenti v Prešovskom, Košickom a Bansko-bystrickom kraji v rámci projektu Tlakový hrniec. Projekt prináša “rýchle a výživné“ debaty na stredné školy. V októbri sme navštívil 15 tried, v ktorých debatovalo 370 študentov. a v mesiaci november plánuje navštíviť viaceré školy v Banskej Bystrici.
Za projekt je zodpovedná a debaty v školách vedie Lívia Halmkan: “Mojím cieľom je poskytnúť študentom bezpečný priestor, v ktorom môžu nahlas vyjadriť svoj postoj k nenarodenému človeku, nech už je akýkoľvek. Snažím sa tiež o to, aby študenti dokázali na túto tému medzi sebou diskutovať, bez strachu, že ich názor bude zosmiešňovaný. Takmer vo všetkých školách sa študenti delia na 2 rovnako veľké skupiny; polovica z nich by si dieťa nechala alebo by zvolili adopciu, polovica by šla na potrat. V každej skupine sa objavia veľmi zanietení študenti, ktorí to majú už premyslené a vášnivo diskutujú. Teší ma, ak dokážu svoje presvedčenia vyjadriť racionálne a vedia trefne odpovedať na otázky svojho oponenta. Pre mňa je ale najviac zaujímavá tá veľká skupina, ktorá sa nad touto otázkou ešte nezamyslela a nie je si istá vlastným postojom. Dúfam, že túto tému budú medzi sebou naďalej preberať, aj keď už z triedy odídem, aj keď vyjdú zo školy. Ideálne by bolo, ak by som v nich vzbudila dostatočne veľa zvedavosti. Aby si sami vyhľadali ďalšie informácie o tom, čo nenarodený človek vlastne je, aby sa zamysleli nad tým, či nenarodený človek má hodnotu a čo s ním interrupcia vlastne urobí.“
S projektom Tlakový hrniec sa v novembri 2018 vyberieme do viacerých škôl v Banskej Bystrici.